Dagvoorzitter Marijke Roskam aan het woord. Foto: MKB Westland
Gepubliceerd: 19 mei 2017 om 08:13 Category: Nieuws

"In het eerstvolgende werkoverleg ga ik een heel aantal zaken die ik heb gehoord, overbrengen op mijn personeel.'' John Heemskerk van hardloopspeciaalzaak Zier Running in Naaldwijk heeft inspiratie opgedaan op het eerste Retail Event Westland, donderdagavond in het Themapark de Westlandse Druif in Monster. De bijeenkomst is opgezet om de spirit bij winkeliers in Westland erin te houden en om hen verder te laten nadenken over de invulling van de Westlandse winkelstraten en -centra.

door Evelyne Lammerding

Mentaliteit, vertrouwen in de toekomst en klantvriendelijkheid zijn drie belangrijke thema's die voorbijkomen in de bijeenkomst die in het leven is geroepen om de Westlandse winkelpanden weer vol te krijgen en deze gevuld te houden. En nee, het internetshoppen gaat het niet winnen van het fysieke winkelen, houdt gastspreker Hans van Tellingen zijn toehoorders voor. Webshops zijn belangrijk om te hebben, maar verwacht er geen winsten mee te behalen , zo stelt hij de winkeliers gerust.
Ondernemers bevestigen wat Van Tellingen zegt. Juwelier in Naaldwijk, Karin Zwinkels, stelt in de paneldiscussie dat zij haar webshop als een extra etalage beschouwt. Winstgevend is de webshop niet. Dat is voor Zwinkels geen probleem. Volgens haar bekijken klanten in de webshop wat er te koop wordt aangeboden. "Daardoor weten ze al wat ze willen hebben als ze in de winkel komen. Het verkopen gaat daardoor sneller.''

Enthousiasme
Het nieuwe ondernemen staat centraal in de paneldiscussie. Behalve de webwinkel komen ook zaken als omgang met de klant en omgang met het personeel voorbij.
Huub Poleij van de 's-Gravenzandse slagerij probeert zijn enthousiasme over te zetten op zijn werknemers. "Ik ben ook kritisch. Als er een klein stukje vet zit op het vlees dat er niet hoort te zitten, laat ik weten dat het niet mag.'' Hij wil graag dat zijn personeel ook zo kritisch is op de producten die de slager verkoopt. Daarmee geeft hij hen ook een stukje verantwoordelijkheid voor de producten die zij verkopen. Daarnaast vindt Poleij het belangrijk dat er goede relaties worden opgebouwd met de klanten. Liefst kennen zijn werknemers de klanten bij naam.
Marc van Kampen van herenmodezaak Ben's Fashion met vestigingen in de Lier en 's-Gravenzande, voegt eraan toe dat het winkelpersoneel ook op een persoonlijke manier met klanten mag omgaan. "Het is goed als het personeel aan de klant vraagt hoe het jasje dat hij de vorige keer kocht, bevalt. Of dat er wordt gevraagd hoe de bruiloft was, als hij daar kleding voor had gekocht.''

Verantwoordelijkheid
Zwinkels betrekt haar personeel directer dan voorheen bij de zaak. Het personeel mag zelf bepalen welke goederen worden ingekocht en de producten of merken waarvoor ze verantwoordelijk worden gemaakt, zelf etaleren.
Paul van der Hoeven van de Fitwinkel in Naaldwijk is een van de toehoorders in de zaal. Van de gastsprekers van deze avond krijgt hij de bevestiging van wat hij al dacht. Zoals de gedachte dat fysieke winkels niet uit het straatbeeld zullen verdwijnen. Gastspreker Hans van Tellingen bevestigt die gedachte. En van gastspreker Tom Coronel die paralllen trekt tussen de wereld van de autoracerij en ondernemen houdt Van der Hoeven de positiviteit vast. "Gewoon niet opgeven, alles is mogelijk,'' geeft Coronel de winkeliers mee. Het gaat er bij de zaal in als zoete koek.

Komisch
Jan van Setten weet op een komische manier een lesje over klantvriendelijkheid te geven. "Als er een boze klant de zaak binnenkomt, ga dan niet de discussie aan,'' adviseert hij het publiek. "Stel de vraag: 'hebben wij een manier gevonden die bij u niet werkt?'''
De bijeenkomst moet de Westlandse middenstanders een impuls geven samen oplossingen te vinden voor problemen zoals leegstand van winkelpanden. MKB Westland-voorzitter Henk Salome hoopt dat de winkeliers daarover met elkaar in gesprek gaan. Voor een toekomst voor Westlandse winkelstraten.



Geef ons je feedback