PR
Gepubliceerd: 17 mei 2017 om 13:33 Category: Nieuws

Overal in het land is het zichtbaar: lege winkelpanden in winkelcentra en -straten. Ook Westland ontkomt er niet aan. Naaldwijk en Monster zijn de probleemkinderen onder Westlandse winkelcentra. Het eerste Retail Event Westland voor winkeliers moet een aanzet geven tot oplossingen.

door Evelyne Lammerding

Hoe komen de panden weer gezellig vol. En als ze vol zitten: Hoe houd je ze gevuld? Daar gaat het om op het eerste Westlandse Retail Event. Tweehonderd Westlandse ondernemers hebben zich aangemeld voor de bijeenkomst, morgen in het themapark de Westlandse Druif in Monster. Drie sprekers gaan in op de toekomst van winkels en winkelcentra.
Naaldwijk telt momenteel zeven leegstaande panden. "In De Tuinen staan drie panden leeg. Binnenkort vier, als C&A vertrekt,'' zegt Corona van der Marel, woordvoerder van winkeliersvereniging Naaldwijk Winkelrijk. "Wellicht dat supermarkt Dirk van den Broek straks meer publiek trekt.'' Monster volgt Naaldwijk op de voet met zes leegstaande winkelruimtes. Over twee maanden staan er tien winkelpanden leeg, verwacht de voorzitter van de Monsterse winkeliersvereniging, Nico Paardekoper.
De leegstand kent volgens Paardekoper verschillende oorzaken. Als voorbeelden noemt hij de hoge huren en verkoopprijzen van de panden. Daarbij komt de invloed van internet. Paardekoper is morgen een van de bezoekers van het Retail Event en is benieuwd naar wat de sprekers hebben in te brengen. "Er bestaat nog wel eens een verschil tussen theorie en praktijk. Maar ik ga er open heen.''

Ontwikkelen
Het Retail Event is in het leven geroepen, omdat het MKB Westland ook ziet dat de dorpskernen zich maar lastig ontwikkelen. Aan de aankleding van de centra ligt het niet. Pleinen en straten worden vernieuwd. Maar wat is dat toch, met die leegstand. Alle Westlandse dorpen waren een mooi winkelaanbod gewend.
"In het verleden had je minder te maken met internetverkeer,'' verklaart MKB-voorzitter Henk Salome. "Daarnaast trekken de steden. Mensen gaan gemakkelijker naar de omliggende steden toe.''
Een vergelijk met het verleden biedt echter geen oplossing, voegt hij eraan toe. Salome meent dat het goed is om Westland heen te kijken. "Hoe ontwikkelen de omliggende winkelgebieden zich? Kijk naar Zoetermeer waar een outlet komt. Kijk naar Leidschendam, waar een miljoeneninvestering is gedaan in het winkelcentrum. Wij moeten leren van wat er buiten ons gebied gebeurt.''

Oplossingen
Volgens Salome valt er in sommige Westlandse dorpen te winnen op het gebied van 'routing': de manier waarop consumenten door een winkelgebied lopen. In een aantal kernen bevinden zich 'plukjes' winkels nèt buiten het centrum. Hoe mooi de winkels ook kunnen zijn, de consument bereikt deze vaak niet. "Het is zaak de winkels te centreren,'' stelt Salome.
Bovendien moet worden bekeken welke dorpen zich lenen voor de functie van winkelgebied. Salome meent dat elke kern in Westland een winkelaanbod moet hebben dat inwoners voorziet in hun basisbehoeften. Maar hoeveel winkels Westland in totaliteit kan hebben, moet wat hem betreft onder de loep worden genomen. Hij legt uit: "Volgens prognoses stijgt het inwonertal in Westland de komende jaren naar 115 tot 120.000. Maar die wonen in acht verschillende kernen. Het is belangrijk te bekijken wat je in welk dorp neerzet.''
Hans van Tellingen, Jan van Setten en Tom Coronel zijn de sprekers op het Retail Event. Van Tellingen is deskundig op het gebied van winkelcentrumonderzoek- en advies. Jan van Setten is gespecialiseerd in gedrag en Tom Coronel is een succesvol ondernemer op internet. "Internetverkoop is voor retailers belangrijk. Coronel vertelt wat de winkelier daar in de praktijk mee kan doen,'' aldus Henk Salome. Aan het gezelschap van sprekers de taak de bezoekers te inspireren en te motiveren.
Het Retail Event moet een terugkerend karakter krijgen.



Geef ons je feedback