Nieuwe constructie om gasput volledig te dichten

Nieuws
Afbeelding
(Foto: "Google Maps")

Nergens in Nederland is sprake van een dergelijke situatie. Hoe deze kon ontstaan, is nog onduidelijk. Helder is wel dat het methaangas naar buiten komt via een ‘haarscheurtje’ in de buitenkant van een van de buizen cement die om de put zijn aangebracht.

De NAM gaat op de locatie Molenslag een oude put die twintig jaar na sluiting nog methaangas bleek te lekken, volledig dichten. Het gaat om een unieke operatie.

De put is 2 kilometer diep. Straks gaat de NAM naar 600 meter diepte boren, zegt Rob Kuiper dinsdagavond in een presentatie aan gemeenteraadsleden. Hij is verantwoordelijk voor het bouwen en opruimen van gasputten van de NAM.

Op 600 meter diepte wordt na het uitboren van het oude cement rond de put een ‘plateau’ aangebracht. Het gaat om een ander soort constructie dan die in 1998 nog werd toegepast. Deze nieuwe constructie is breder. Wanneer de NAM het cement heeft uitgeboord en de pluggen heeft aangebracht, wordt de put opnieuw volgestort. De put is dan volledig en voor altijd dicht, stelt Kuiper. Het Staatstoezicht op de mijnen (SODM) is akkoord met het plan.

Vrees

De NAM gaat naar verwachting in het voorjaar beginnen met de werkzaamheden. De bedoeling is dat in april, uiterlijk mei alles klaar staat om met de werkzaamheden te kunnen beginnen. Blijkt er onverhoopt toch meer vertraging op te treden, dan wordt het project uitgesteld tot na de zomer.

Enige vrees bij de NAM bestaat uit wat er op de weg naar 600 meter diepte wordt aangetroffen. Kan de boor in een keer door, of moet hij soms toch terug omdat er bijvoorbeeld een oude plug in de weg zit? Het is om deze reden dat Kuiper in de presentatie zegt dat de 1000 uren die nodig zijn om de operatie uit te voeren vergelijkbaar met 80 dagen - ook kunnen oplopen.

In de presentatie aan de raad dinsdagavond benadrukt de aardoliemaatschappij nogmaals dat er geen enkel gevaar dreigt. De hoeveelheid methaan die vrijkomt is daarvoor veel te klein. Een koe produceert meer gas op een dag, geeft Rob Kuiper die voor de NAM in heel het land putten bouwt en opruimt, de raad mee als vergelijk.

Nu vangt een afvoerbuis het methaangas af. Bij een controle vorige maand werd in de omgeving geen methaangas meer aangetroffen, behalve in de daarvoor bestemde buis.

Verkeer

Het opbouwen en afbreken van de boortoren zal waarschijnlijk voor de meeste overlast zorgen. Voor de opbouw van de toren wordt zeven dagen uitgetrokken. Zestig vrachtwagens zullen er nodig zijn om alle materialen aan te voeren. Een verkeersplan en verkeersregelaars moeten alles in goede banen leiden.

Bij het terrein staan enkele bomen die de vrachtwagens hun doorgang belemmeren. De bomen worden gekapt en herplant. De kapvergunning is inmiddels in voorbereiding. Omwonenden zullen daarnaast ook in de herrie zitten als er wordt geboord. Een geluidswand moet dit probleem zoveel mogelijk ondervangen.

Weekeinden

Waar de NAM het liefst 24 uur per dag wil doorwerken, zien bewoners dat niet zitten. Afgesproken is dat er dagelijks van half acht tot vijf wordt gewerkt aan de voorbereidende werkzaamheden. Wanneer precies geboord zal worden is nog niet vastgelegd. Dat zal waarschijnlijk zijn van 07.00 uur ‘s ochtends tot in de loop van de avond.

De NAM zegt geen negatieve reacties te hebben ontvangen over doorwerken in de weekeinden. De maatschappij wil de tijden wel aanpassen als daarom wordt gevraagd. Dat antwoordt Kuiper op een vraag van Remmert Keizer, fractievoorzitter GemeenteBelang Westland (GBW) over weekenddiensten. Aan de andere kant wijst Kuiper er ook op dat hoe minder er achter elkaar door wordt gewerkt, hoe meer dagen de NAM bezig zal zijn op de locatie.

Of bewoners dat wenselijk vinden, is onduidelijk. Voor de NAM betekent een langere periode op dezelfde locatie een hogere kostenpost; de boortoren kost volgens Kuiper elke dag 100.000 euro.