Kunststudenten dompelen zich onder in het Westlands basisonderwijs

Nieuws
"De leerlingen werkten aan verschillende projecten." (Foto: "PR")

De problemen van de plastic-soep en van de bedreigde neushoorn leven heel erg onder scholieren, zo bleek tijdens de kunstworkshop die studenten van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam gaven aan leerlingen van de Openbare Daltonschool Naaldwijk. Na een uitgebreide verkenning van het onderwerp ‘natuurbeschermers’ kozen de leerlingen het specifieke probleem waar ze mee aan de slag wilden. Al experimenterend met de nieuwe-geleerde laagjes techniek maakten ze vervolgens uiteenlopende collage-posters met zelfbedachte leuzen om ‘hun’ probleem onder de aandacht te brengen.

Leerlingen van drie Westlandse basisscholen kregen afgelopen woensdag en donderdag zelf-ontwikkelde kunstworkshops van tweedejaars studenten van de docentenopleiding beeldende vorming. In groepjes werkten ze enthousiast aan posters over natuurbeschermers, het 3D verbeelden van een eigen ‘droomschool’ of het maken van stop-motion animaties. Het betrof een samenwerkingsproject in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit, waarin de Willem de Kooning Academie, Westland Cultuurweb, DOK Cultuurhelden uit Delft en CKC & partners Zoetermeer de krachten bundelden om kunstvakonderwijs en primair onderwijs dichter bij elkaar te brengen. De studenten volgden een projectweek waarin ze kennismaakten met het primair onderwijs. Aansluitend bij de ontwikkelvraag van de scholen bedachten ze workshops en gingen daarmee op de scholen aan de slag. In Westland deden naast de Naaldwijkse Daltonschool nog twee scholen mee: de daltonlocatie van OBS De Driekleur in ‘s-Gravenzande en de Eerste Westlandse Montessorischool Monster.

Vraaggericht en win-win

Leuke nieuwe technieken, nadenken over een thema, fantasie gebruiken, experimenteren, samenwerken, reflecteren op eigen en andermans werk: de workshops hadden de leerlingen veel te bieden. Leerkrachten lieten zich inspireren door de ideeën en oplossingen van de studenten. Voor de studenten waren de reacties, het creatief proces en behoeften van de verschillende leeftijdsgroepen heel leerzaam.

“Dit project levert voor alle betrokkenen iets moois op”, aldus Iris Scheffers van Westland Cultuurweb. “Voor de studenten betekent het een stukje professionalisering. Waar de Academie zich voorheen vooral richtte op kunsteducatie in het voortgezet onderwijs, komt nu ook het basisonderwijs in beeld, in theorie én praktijk. Vanuit Cultuurweb zijn we heel enthousiast over de manier waarop deze samenwerking innovatie in cultuureducatie de school binnenhaalt én concrete lesplannen oplevert waar straks alle Westlandse basisscholen van kunnen profiteren. We hopen dit project, een schoolvoorbeeld van vraaggericht werken, jaarlijks te herhalen.”

In totaal namen zo’n 20 studenten deel aan het project, verdeeld over 11 basisscholen in Delft, Zoetermeer en Westland.

Verloop projectweek

Voorafgaand aan de projectweek gaven medewerkers van Cultuurweb op de Academie een college over wat er op het gebied van cultuureducatie speelt in het primair onderwijs. Vervolgens bezochten studenten ‘hun’ scholen om kennis te maken, de wensen te inventariseren en de mogelijkheden te bespreken. Onder begeleiding van afwisselend eigen docenten en kunstvakdocenten uit de drie gemeentes kwamen vervolgens de workshops tot stand. Alle workshops werden in drie groepen in de praktijk getest. Ten slotte presenteerden de deelnemende studenten elkaar hun resultaten en definitieve lesplannen tijdens een eindpresentatie.