Gang van Zaken: ‘We helpen klanten zoals we zelf geholpen willen worden’

Nieuws
"Roger du Chatenier: \"De trend van nu is dat producten steeds duurzamer worden.\"" (Foto: "Rolf van Koppen Fotografie - Mabel Bohms")

Interieurspecialist Colors@Home du Chatenier zit heel praktisch aan de rand van het Naaldwijkse centrum, aan de Kleine Woerdlaan 23. “Zo kunnen onze klanten ons makkelijk bereiken,” zegt eigenaar Roger du Chatenier. Hij begon in 1995 met een eigen bedrijf en sinds 2011 is hij aangesloten bij de formule van Colors@Home. “Het bevalt ons prima,” zeggen Roger en zijn rechterhand, verkoper Peter Huisman. “We zijn vrij om op onze eigen manier te ondernemen en we kunnen gebruik maken van de tools van de formule.”

door Lisette Eindhoven

Het begrip interieur is breed op te vatten, maar in het geval van Colors@Home du Chatenier gaat het om complete interieurstoffering. “We verkopen veel vloerbedekking, zoals pvc, vinyl of tapijt, verder ook behang, en ook brengen we behang en raambekleding zoals jaloezieën of gordijnen zelf aan. Zonwering voor buiten verkopen we ook, maar dat wordt verzorgd door een externe specialist.”

Medewerkers

Het bedrijf bestaat uit vier medewerkers. “Peter staat altijd in de winkel, via hem heeft de klant het eerste contact,” zegt Roger. “Ik doe dit werk al jaren en voel goed aan wat de klant wil,” vult Peter aan. Roger is blij dat Peter ook de contacten met alle leveranciers onderhoudt. “Daar zou ik anders een dagtaak aan hebben. Mijn vrouw Petra doet de boekhouding en voor een deel de winkel. Ik ga naar de klanten toe, daar meet ik alles op en adviseer de klant. Van huis uit ben ik stoffeerder, dus ik weet goed wat bruikbaar is voor de klant. Heel soms doe ik zelf montage of plaatswerk, maar in principe doet onze eigen stoffeerder Rob dat.” Het team van Colors@Home du Chatenier is hecht. “We zijn loyaal naar elkaar; dat we inmiddels 12,5 jaar verbonden zijn aan dit bedrijf zegt wel genoeg,” zeggen de mannen.

Formule

De formule Colors@Home heeft ongeveer 160 winkels door heel Nederland. Peter laat de flyer zien met daarop de maandelijkse landelijke kortingsactie. “Dat wordt allemaal door de centrale groep georganiseerd. Het is van tevoren bekend welke acties er komen en wij tekenen daar op in,” zegt hij. Hij wijst trots op de achterkant van de flyer. “We bepalen zelf wat hier komt te staan.” Het contact met de centrale is goed. Tijdens het interview krijgt Peter een telefoontje, hij komt blij terug. “Dat was de centrale. Iemand heeft een prijs van Colors@Home gewonnen en wij mogen nu bij iemand thuis een plissé hordeur cadeau geven.”

Arbovriendelijk

Iedereen kent wel iemand die ooit een vloerbedekking heeft moeten verwijderen die muurvast zat. Roger: “Daar worden wij dan bij geroepen om dat op te lossen. Daarom werken wij hoofdzakelijk met speciaal ondertapijt en een lijm op waterbasis. Dat is makkelijker te verwijderen en ook nog eens arbovriendelijk. Ik weet hoe zwaar het werk kan zijn,” zegt Roger, “en ik wil dat onze stoffeerder Rob langer mee gaat dan vandaag. Om diezelfde reden investeer ik ook in goed materiaal en bedrijfsvervoer. Het stoffeerdersvak moet leuk zijn en blijven, dat vind ik belangrijk. Ook voor toekomstig werknemers.”

Servicegericht

Roger heeft besloten dat hij niet fulltime meer stoffeert. “Ik wil mezelf een beetje ontzien. Als ik bij klanten over de vloer kom wil ik fris en geïnteresseerd overkomen en dat geldt ook voor mijn collega’s. Ik wil ook snel genoeg kunnen reageren op de vraag van een klant.” Peter lacht: “We zijn erg service gericht, misschien wel té. We kennen onze klanten bij naam en hebben een goede verhouding met de mensen. We zijn een klein bedrijf en we helpen mensen zoals we zelf geholpen willen worden.”

Duurzamer

Voor contact met leveranciers en op zoek naar de nieuwste trends bezoeken Roger en Peter verschillende internationale beurzen. “Daar doen we inspiratie op voor de mooie producten die je wilt verkopen,” zegt Roger. “De trend van nu is dat producten steeds duurzamer worden. Pvc-vloeren zijn veelal uit gerecyclede grondstoffen opgebouwd en Marmoleum is al jaren een populaire en duurzame vloerbedekking die totaal uit natuurlijke grondstoffen opgebouwd,” zegt Roger en hij wijst op een certificaat aan de muur. “Met kampioenschappen marmoleum leggen behaalde ik in 1996 prijzen. Tegenwoordig worden er steeds meer gerecyclede materialen gebruikt en zelfs grondstoffen die zonder waardeverlies volledig hergebruikt kunnen worden.” Roger voelt zich daar prima in thuis, het kan niet anders dan dat de klant dat merkt.