‘Een aanspreekpunt voor bewoners in de kou’

Nieuws
Afbeelding
(Foto: "Stockfoto")

Er moet een aanspreekpunt komen voor bewoners van de wijk Hoogeland die plotseling in de kou komen te zitten door falende warmtesystemen. Dat willen de fracties van LPF Westland en Westland Verstandig.

De lokale partijen brachten het onderwerp dinsdagavond in de gemeenteraadsvergadering te berde nadat een deel van de bewoners een lang weekeinde in de kou hebben gezeten en ook verstoken bleven van warm water. Het was niet de eerste keer dat wijkbewoners hun huis niet konden verwarmen.

De klachten die bij LPF Westland en bij Westland Verstandig binnen zijn gekomen, gaan over het gegeven dat bewoners in het luchtledige blijven hangen als zij hulp zoeken. Vestia levert de warmte aan de woningen. Wanneer bewoners bij problemen met de corporatie bellen, worden ze van het kastje naar de muur gestuurd, zeggen de fracties.

LPF Westland vroeg zich af of de derde warmtebron al in gebruik was genomen. Fractievoorzitter Dave van der Meer wijst erop dat zijn fractie in maart al vragen had gesteld over het slecht functionerende warmtesysteem en in april als antwoord kreeg dat het systeem tegen de capaciteit aanliep. Met de nu dalende temperaturen wilde hij graag weten of een extra warmtebron waarover was gesproken, inmiddels in gebruik is. Westland Verstandig heeft om een directe en definitieve oplossing gevraagd.

Wethouder Ben van der Stee (LPF, Volkshuisvesting) legt uit dat de problemen worden veroorzaakt door de warmtepomp en een slecht afgesteld systeem in de woning. Daarvoor is Vestia niet verantwoordelijk; de corporatie moet warmte leveren en dat doet ook, het gaat mis bij de software die de warmte binnen de woningen moet verdelen, zo legt hij uit. Daarvoor kunnen alleen installateurs hulp bieden en dat is de reden waarom bewoners naar hen worden doorverwezen.

Verder dan de toezegging dat het probleem de aandacht van het Westlandse college heeft, kon hij niet komen. Het is aan de producenten van het warmtesysteem in de woningen de boel te verbeteren. Of er een aanspreekpunt bij Vestia komt, bleef in het midden.