Rein Wiendels, voorzitter Naaldwijk Winkelrijk: ‘Mijn hart ligt bij de fysieke retail’

Nieuws
Rein Wiendels: "Vooral gemeente en pandeigenaren moeten tot het inzicht komen dat het met de huurprijzen anders moet."
Rein Wiendels: "Vooral gemeente en pandeigenaren moeten tot het inzicht komen dat het met de huurprijzen anders moet." (Foto: "Rolf van Koppen Fotografie")

Na meer dan dertig jaar in verschillende managementfuncties actief te zijn geweest bij onderzoeksbureau GfK, trad Rein Wiendels een jaar geleden terug uit deze internationale organisatie. Sinds een half jaar is hij de nieuwe, gedreven voorzitter van Naaldwijk Winkelrijk.

door Jan Cammeraat

In zijn jaren bij GfK heeft Rein veel te maken gehad met retailonderzoek. Zo was hij onder meer verantwoordelijk voor het retailonderzoek in de Benelux. “Wij deden onderzoek op verschillende facetten, zoals het registeren van de verkopen per winkel, de opbrengst per vierkante meter, passantenonderzoek enzovoort. Op basis van die gegevens wordt de status van de locatie gewaardeerd en wordt vaak ook de huurprijs voor een winkelier bepaald. Een half jaar geleden heb ik mij terug getrokken uit GfK en met mijzelf afgesproken om alleen nog maar leuke dingen te doen. Ik vind het ook bijzonder dat ik nu aan de andere kant van de tafel zit. Als vertegenwoordiger van de retailers in Naaldwijk.”

Hart voor fysieke retail

Internet is volgens Rein niet meer weg te denken. “Mijn hart ligt echter bij de fysieke retail. Daar geef ik ook regelmatig presentaties en lezingen over gegeven. Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel ruimte voor de fysieke retail is. Maar wel onder de juiste randvoorwaarde. Ik woon zelf zes jaar in Naaldwijk en kwam hier ook voor die tijd al vaak winkelen. Ik vind het best wel tenenkrommend om te zien dat er zoveel is veranderd. Ook in andere kernen trouwens. Wil je Naaldwijk aantrekkelijk houden, dan zal er volgens mij toch wel het een en ander moeten gebeuren. Ik heb zeker een visie hoe dat kan en ben nu in de gelegenheid om daar samen met de andere bestuursleden en winkeliers concreet aan te werken. Daarnaast zijn er verschillende werkgroepen met winkeliers die zich focussen op specifieke activiteiten en evenementen. Dat is goed, want er moet hard aan worden getrokken.”

Prioriteiten

Rein geeft aan dat hij beseft dat Keulen en Aken ook niet op 1 dag zijn gebouwd. Hij heeft echter wel een prioriteitenlijst. “Vooral gemeente en pandeigenaren moeten tot het inzicht komen dat het met de huurprijzen anders moet. Het probleem is ook niet zozeer dat er geen winkeliers zijn die zich in Naaldwijk willen vestigen. Het zijn vooral de hoge huurprijzen die gehanteerd worden die dat belemmert. Wij zijn nu aan het onderzoeken hoe deze zich verhouden met soortgelijke winkelcentra in Nederland als het gaat om de relatie met de koopkracht in Naaldwijk. Zo zijn goede en voldoende parkeergelegenheid een belangrijk instrument om kopers aan te trekken en dus de koopkracht te bevorderen. Nu zijn er onvoldoende parkeerplaatsen en staat het tijdens de feestdagen vrijwel altijd vast. Er zijn de laatste jaren aardig wat parkeerplaatsen afgenomen, en die zijn nog steeds niet terug. De gemeente zou daar in moeten investeren. En niet op de komst van openbare toiletten. De hoeveelheid openbare toiletten is volgens mij voldoende. Alleen is het niet bij iedereen bekend waar deze zich bevinden. Daar zou een goede bewegwijzering voor kunnen komen. Verder zou er door de gemeente beter nagedacht moeten worden over het verstrekken van vergunningen voor evenementen buiten de dorpskernen. Activiteiten in de dorpskernen blijven heel belangrijk ook voor het aantrekken van consumenten, zowel voor winkels als de horeca tijdens feesten als bijvoorbeeld Koningsdag. We moeten er alles aan doen om meer publiek naar Naaldwijk te krijgen en dat geldt ook voor andere dorpskernen.”

Weekagenda

Rein is ongeveer twee dagen per weken werkzaam als voorzitter van Winkelrijk Naaldwijk. “Dat betekent contact met de winkeliers, ervoor zorgen dat onze visie wordt uitgedragen in ons netwerk, en het volgen van de politiek en met hen in gesprek gaan over zaken die geregeld moeten worden. In de weekends sta ik in de winkel van Bluepoint Fashion. Een modezaak van Arjen en Celesta; twee vrienden die mij als voorzitter hebben voorgedragen bij het bestuur van Winkelrijk Naaldwijk. Ik vind het leuk werk en op die manier hou ik ook contact met het winkelend publiek. Ook ben ik nauw betrokken bij het werk van het KWF in het bestuur van de afdeling Westland en adviseer ik een bedrijf in de regio Utrecht met activiteiten in de retail. Al met al is mijn weekagenda altijd behoorlijk gevuld. Met leuke dingen wel te verstaan!”