Westland Marketing stopt activiteiten

Nieuws
"Team Westland Marketing, sinds september 2018, bestaande uit v.l.n.r: Ilse de Wilde, Jenny Vermeulen, Angelique de Wit en Sanne Bakker." (Foto: "Rolf van Koppen Fotografie")

Per 1 april houdt Stichting Westland Marketing op te bestaan. De stichting heeft zich sinds 2011 ingezet om Westland als tuinbouwhoofdstad van de wereld te presenteren en positioneren. De succesverhalen van de Westlandse bedrijven vormden hiervoor de basis, met hun baanbrekende oplossingen voor wereldwijde uitdagingen. In 2018 heeft de stichting de laatste subsidie ontvangen van de Gemeente Westland voor het uitvoeren van de collectieve marketing van Westland. Nu er geen publieke financiering meer is en de private bijdragen niet toereikend zijn, heeft het bestuur besloten de stichting op te doeken.

Imago

Westland Marketing is acht jaar geleden opgericht toen de gemeente Westland en een aantal vooraanstaande Westlandse bedrijven de handen ineen sloegen om Westland als werkgever aantrekkelijker te maken en het imago van de glastuinbouwsector te verbeteren. In de beginjaren van de stichting lag het accent op het aantrekken van professionals om de sector te versterken en het etaleren van de Westlandse producten en kennis bij consumenten. Projecten die de stichting realiseerden waren bijvoorbeeld de kas bij het WK Hockey 2014 met 200.000 bezoekers, de tuinbouwbijdrage bij de World Expo in Milaan, de tuinbouwboot op de Gay Parade (’share your love with flowers’), de samenwerking met het Wendy van Dijk-magazine en initiatieven op het gebied van gezonde voeding, zoals de GroenteTOP en het Healthy Food Congress.

Beurzen

De laatste jaren werd de focus meer verlegd naar business-to-business-marketing en organiseerde de stichting rondleidingen door Westland voor internationale pers, delegaties, werd deelgenomen aan handelsmissies, deed zij de coördinatie van internationale beurzen, en werden drie Green Business Kranten uitgegeven. De in december gelanceerde Westlandfilm is inmiddels maar liefst een half miljoen keer bekeken wereldwijd. De laatste projecten betroffen de lancering van de digitale wereldkaart ‘WestlandWerelds’ en een carrière-event tijdens Kom in de Kas.

Sinds 1 april 2014 is Angelique de Wit het gezicht van Westland Marketing. Zij maakt per 1 april 2019 de overstap naar het World Horti Center, waar zij de functie van Manager Marketing & Communicatie gaat vervullen. Vanuit die functie gaat zij handen en voeten geven aan de marketing en communicatie van dit toonaangevende kennis- en innovatiecentrum, en blijft zij tevens de rol als regiomanager van VNO-NCW Westland vervullen. Rob Baan, voorzitter van het bestuur van Westland Marketing: “Wij zijn verheugd dat een groot deel van de opgedane kennis en ervaring in de afgelopen jaren nu ingezet kan worden voor dit prachtige centrum die nationaal en internationaal de etalage van de tuinbouw is.”