Rob Vollebregt mannenmode bestaat 100 jaar

Nieuws
"Rob Vollebregt, geflankeerd door zijn vrouw Yvonne: \"Als ondernemer moet je niet bang zijn om veel en hard te werken.\"" (Foto: "Rogier Bos")

Ruim honderd jaar geleden begon Leen Vollebregt op de Herenstraat 49 in Naaldwijk met de verkoop van kostuums. Inmiddels staat kleinzoon Rob alweer ruim dertig jaar aan het roer van een van Westlands bekende mannenmodezaken. “Aandacht is ons sleutelwoord. Niet de blinkende euro’s, maar de klant als mens staat bij ons centraal!”

door W.A. Veldhuizen-Boogert

De familie Vollebregt zat van oorsprong niet in de textielbranche. Rob: “Sterker nog, mijn opa was bakker, de vijfde in de generatie. Maar toen bij hem een meelallergie aan het licht kwam, moest hij het werkveld verleggen. De twintiger jaren van de vorige eeuw werden gekenmerkt door een zekere schaarste in kleding. Er was dan ook zeker een markt voor een textielzaak in het Westland. Hij begon heel sober, kocht een partij kostuums en deed deze in de verkoop. Dat liep vanaf het begin goed, waardoor hij steeds grotere partijen inkocht en de zaak snel kon laten uitbreiden.”

Familiebedrijf

Na opa Vollebregt stonden Robs vader Leo en zijn oom Sjaak aan het roer. “In al die jaren heeft de mate van welvaart golfbewegingen gekend. Er hebben ook zeker magere perioden tussen gezeten. Toch heeft dat onze zaak nooit in moeilijkheden gebracht. Bij een familiebedrijf denk je bij alles wat je doet verder vooruit en heb je het lange termijn rendement voor ogen.” Hoewel zijn vader Rob nooit verplicht heeft, had hij al wel vroeg veel interesse in de zaak. “Maar eerst ben ik een aantal jaren in andere modezaken gaan werken. Wat ook enorm goed is; het verbreedt je zichtveld en vormt je in meerdere facetten.” De daadwerkelijke overname kwam uiteindelijk vrij plotseling. Rob: “Mijn vader werd ziek en al snel werd duidelijk dat dit ongeneeslijk was. Ik was toen 26 en pas enkele jaren werkzaam in ons bedrijf. Nadat mijn vader mijn oom uitgekocht had, deed hij in 1988 de zaak aan mij over. In 1989 overleed hij.”

Georganiseerd

Rob: “Toen ik het bedrijf overnam, hadden mijn vader en oom en ook opa de zaak op de Westlandse kaart gezet. Vollebregt stond voor goede kwaliteit en persoonlijke aandacht, iets dat ook ik voort wilde zetten. Uiteraard met eigen stempel, iets dat ook meer dan normaal is bij een nieuwe generatie. Anders dan mijn vader en oom ben ik nog meer georganiseerd in mijn werkwijze. Een slordig bureau zul je bij mij nooit aantreffen, een achterstallige boekhouding ook niet. De eerste tien jaar na de overname waren voor mijn vrouw Yvonne, dochter Siseley en zoon Lorenzo ook wel tropenjaren. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat was ik in de weer. Gelukkig stond mijn vrouw altijd voor de volle honderd procent achter mij. Omdat ze zelf ook uit een ondernemersgezin komt, weet ze als geen ander dat een bedrijf overnemen en voortzetten niet vanzelf gaat.”

Gevarieerd

Als eigenaar geniet Rob van alle facetten van zijn werk. “Het modevak is ontzettend mooi en vooral heel gevarieerd. Het is niet alleen de verkoop, maar ook de inkoop, het volgen van de modetrends, vooruitdenken in seizoenen - de wintercollectie van 2019/2020 is inmiddels alweer uitgezocht - en uiteraard ook de marketingkant. Wat betreft het laatste heb ik ook veel steun aan mijn vrouw, zij verzorgt met name de sociale media en de organisatie van speciale evenementen of bijeenkomsten.”

Eerlijk en direct

De klantenkring van Rob Vollebregt bestaat voornamelijk uit Westlanders. “Daarnaast hebben we ook regelmatig klanten uit Loosduinen, Kijkduin, Maassluis en Vlaardingen in de zaak. En wat ook grappig is, Westlanders die naar elders zijn verhuisd en tijdens een familiebezoek steevast ook onze zaak even aandoen.” Op de vraag wat de Westlandse klant typeert, antwoord Rob dat dé Westlandse klant niet bestaat. “Het is een heel diverse populatie van mensen. Mijn klanten komen uit alle soorten beroepsgroepen, van medewerker in een transportbedrijf tot accountant. Ook de leeftijd is heel divers.” Om vervolgens te concluderen: “Tja, in bepaald opzicht hebben de Westlanders toch wel wat gemeen. Zo zijn ze langer en forser dan landelijk gemiddeld. Ook zijn ze redelijke direct: ze maken vrij expliciet duidelijk wat ze willen en wat ze van iets vinden. Heel eerlijk dus en dat verwachten ze ook van jou als verkoper. Als je een Westlander slecht behandeld, heb je het ook echt goed verbruid. De andere kant is dat je hen op hun woord kunt vertrouwen. Wil een vaste klant bijvoorbeeld een kostuum van zo’n 800 euro thuis passen, dan geeft ik dat zonder angst mee.”

Service

De beste investering in een bedrijf als het zijne, is volgens Rob de investering in de klant. “De klant staat bij ons op nummer één. Voor hen is in de eerste plaats alle aandacht. Eerst luisteren en observeren en dan pas adviseren, zeg ik altijd. Wat wil iemand precies, waarvoor is het, wat is de leeftijd, het postuur en welke uitstraling moet het hebben. Allemaal zaken die je als verkoper mee moet nemen in je advies. Ons uiteindelijke doel is ook om de klant met een blij gevoel de deur uit te laten gaan. En soms verkoop je ook weleens niets en dan is het toch goed. Want wanneer een klant net niet heeft kunnen vinden waarnaar het zocht, maar wel met alle aandacht geholpen is, zal dit altijd de herinnering blijven.” De service van Rob Vollebregt gaat ver. “Uiteraard hebben we onze gratis vermaakservice, maar we denken ook mee in persoonlijke situaties. Zo had ik pasgeleden een klant die een belangrijke afspraak in Berlijn had en er de avond ervoor achter kwam dat zijn pak niet meer paste. Om acht uur ‘s avonds had ik hem in de zaak en zochten we een kostuum uit. De broek bleek echter te lang en ik ben dan ook gelijk doorgereden naar onze kleermaker in Poeldijk. Om half tien ‘s avonds kon ik het kostuum bij de klant afleveren.”

Feestjaar

Het jaar 2019 zal voor Rob Vollebregts modezaak echt een feestjaar worden. “Het gehele jaar door hebben wij mooie acties, aanbiedingen en leuke activiteiten. Onze klanten kunnen ook rekenen op mooie en duurzame cadeaus bij hun aankopen.” De 55-jarige Vollebregt is blij dat hij zijn zaak nog met alle energie en passie kan leiden. “Als ondernemer moet je niet bang zijn om veel en hard te werken. In een zaak als deze gaat veel tijd zitten. Zo zitten er echt tropenweken bij. Maar het belangrijkste is wel dat ik het gewoon ontzettend leuk vind om te doen. Als team werken we met en voor mensen. Dat geeft enorm veel voldoening en ook de energie om dit nog jaren zo te blijven doen!”