Pijler van de samenleving Koos van der Kruijk: ‘We doen het allemaal vanuit dezelfde gedachte: anderen helpen’

Nieuws
"Koos van der Kruijk: \"Gedegen kennis van alle binnendoor-weggetjes is wel handig!\"" (Foto: "Charles Jungschl\u00e4ger")

Een van de genomineerde organisaties voor de vrijwilligersjaarprijs 2018 van de gemeente Westland was de Plusbus. “Teleurgesteld dat we niet hebben gewonnen? Welnee, de nominatie alleen is al een enorme eer en stimulans!” Voor vrijwilliger Koos van der Kruijk (70) uit Monster is het zonneklaar. “Dat voelen we allemaal zo. Zeker als je bedenkt dat we de prijs in 2008 al een keer in ontvangst mochten nemen. Bovendien waren we nog vol van het winnen van de ‘Help Nederland Vooruit’ actie van ING. Wat een geweldig jaar voor de Plusbus!”

door Inge Huijding

Koos is sinds 2010 actief voor de Plusbus, de organisatie die ouderen op afspraak van deur tot deur vervoert in Westland en Hoek van Holland. “Toen ik na mijn VUT thuis was uitgeklust werd het tijd om een nieuwe bezigheid te zoeken. Ik zit liever niet op de bank,”, vertelt hij. “Een kennis bracht me op het idee Van de Plusbus, zelf had ik er nog nooit van gehoord. Het is een prachtige service en relatief heel goedkoop. Een doktersafspraak, naar de bridgeclub of op de koffie bij een vriendin, alles mag, al is het twee straten verderop. Soms durven mensen voor een korte afstand niet te bellen, maar ook daar zijn we voor!”

Huisfotograaf

Twee keer in de week stapt Koos in de bus als chauffeur of bijrijder. “Ik doe het allebei graag. Chaufferen is leuk, ook als chauffeur heb je contact met de mensen, neem je deel aan de gesprekken. Maar je moet natuurlijk wel blijven opletten. Als bijrijder ben je de animator, zeg ik altijd. En omdat we niet met vaste teams werken rijd je steeds met andere collega’s. Die afwisseling bevalt me prima. Sowieso doet iedereen hier eigenlijk van alles, ik maak bijvoorbeeld ook de foto’s van alle vrijwilligers voor het ‘smoelenboek’ aan de muur van de wachtruimte. En foto’s voor de nieuwsbrief.” Hij lacht: “Ze hebben me als het ware gebombardeerd tot huisfotograaf!”

Binnendoortjes

Klanten van de Plusbus bellen de dag van tevoren om een rit aan te vragen. “De planners maken vervolgens het rittenschema”, legt Koos uit. “Dat is een hele klus, zoiets moet je echt leuk vinden.” Vrijwilligers geven zelf aan wanneer ze beschikbaar zijn. “Mijn diensten zijn altijd ‘s middags, ik ben nou eenmaal geen ochtendmens,” aldus Koos. “Het is ook drukker in de middag, dat vind ik wel zo prettig. Je moet natuurlijk een beetje doorrijden, de mensen hebben afspraken, maar met de gebruikelijke marge van 15 minuten voor en na de afgesproken tijd redden we het prima. Gedegen kennis van alle binnendoor-weggetjes is daarbij trouwens wel handig!”

Dankbaar

De bijna 130 vrijwilligers, hoe verschillend ook, vormen in het dagelijkse reilen en zeilen van de Plusbus één grote familie. “Je doet het ten slotte allemaal vanuit dezelfde gedachte: anderen helpen,” vindt Koos. “Onze klanten zijn vaak veel alleen. In de bus ontmoeten ze anderen, is er contact, en dat vinden ze heerlijk. Ze zijn ook zo dankbaar. ‘Zonder jullie kwam ik de deur niet meer uit’, dat horen we vaak. Alleen al daarom doe je het met liefde. Ik vind het leuk, het vult mijn dag, en het betekent iets voor anderen. Wat wil ik nog meer?!”