‘Kruising Opstalweg met Geestweg nog net zo gevaarlijk’

Nieuws
"Veel auto's en fietsers gaan nog uit van de oude verkeessituatie, zoals hier nog te zien." (Foto: "Google Streetview")

De kruising van de Opstalweg met de Geestweg is nog net zo gevaarlijk als voor de aanpassing zeggen omwonenden. De gemeente zou de nieuwe situatie een jaar na de aanpak van eind 2017, met de bewoners bespreken. Van een evaluatie is het volgens de bewoners nog niet gekomen. Verderop, aan de Woutersweg in ‘s-Gravenzande, is de situatie sinds de aanleg van de rotonde op de Maasdijk verslechterd. Bewoners houden er hun hart vast voor het drukke (vracht-)verkeer in combinatie met fietsers.

door Evelyne Lammerding

De nieuwe voorrangssituatie bij de T-kruising van de Opstalweg met de Geestweg lijkt nog niet bij iedereen te zijn doorgedrongen. Waar de Opstalweg voorheen een voorrangsweg was, is het sinds zo’n 1,5 jaar een gelijkwaardige kruising. Verkeer dat vanaf de Opstalweg linksaf slaat en de Geestweg oprijdt richting ‘s-Gravenzande, moet het verkeer van rechts voorrang verlenen.

Volgens Dina Wieringa gebeurt dat vaak niet.”De nieuwe voorrangsregels moeten duidelijker worden weergegeven.’’

Sandra Voormolen herinnert zich dat de eerste maanden na de aanpassing een bord langs de weg heeft gestaan waarop de nieuwe voorrangssituatie stond samengevat. “De gemeente dacht waarschijnlijk dat na een paar maanden iedereen de nieuwe situatie wel zou begrijpen. Maar dat bord had best mogen blijven staan.’’

Te snel

De kruising werd eind 2017 aangepast, na een fataal verkeersongeval dat in dat jaar plaatshad. Naast het creëren van een gelijkwaardige kruising, is er ter hoogte van de Joannesschool voor basisonderwijs een 30 kilometerzone ingericht. Maar het Smiley-bord dat de snelheden meet en in groene - correcte snelheid - of rode cijfers voor hardrijders, kleurt vaker rood dan groen. De cijfers 48, 49, 54, 59, 61 en 63 verschijnen binnen een kwartier op de matrix. “Het lijkt wel of mensen denken dat ze zo hard mogen rijden als ze willen wanneer de schoolkinderen binnen zitten,’’ stelt Voormolen.

Max de Bruin woont dichtbij de kruising. “Er wordt hier geraced alsof het morgen niet meer kan. Automobilisten komen met hoge snelheid door de bocht. Terwijl hier ook een fietsersoversteekplaats is en er een school ligt.’’

De gevaarlijkste momenten doen zich volgens haar voor tussen acht uur en half negen in de ochtend, als de kinderen naar school gaan. Dan is er verkeerschaos. Tweede piekmoment ligt tussen vijf en zes ‘s middags. “Dan heeft iedereen haast. Blijkbaar hebben ze dan honger.’’

Fietsers

De bewoonster heeft veel bijna-ongelukken gezien. Ook de kwetsbare fietsers blijken zich massaal niet aan de regels te houden. Een fietser demonstreert even later precies wat de omwonenden bedoelen.

De fietsstrook waarop hij rijdt, gaat van het asfalt over in stoeptegels die in een lichte buiging naast de Geestweg liggen. Maar de fietser die maandag rond twee uur vanaf ‘s-Gravenzande komt, volgt het asfalt in plaats van de fietsstrook op de tegels. Vanuit de auto die vanaf de Opstalweg richting Geestweg rijdt, is hij niet ver van te voren te zien. Daarvoor is de hoek vanuit waaruit hij komt te scherp.

Schering en inslag, zo’n situatie, zeggen Ali en Evert van Veldhuizen. Ook scootmobielen doen het. Het echtpaar woont pal aan de T-splitsing. Dagelijks zien ze hoe mensen te hard rijden en elkaar geen ruimte geven. Ook zien ze dat auto’s geen richting aangeven als ze vanaf de Geestweg naar rechts de Opstalweg op willen. “Fietsers die naar Naaldwijk willen denken dat ze dan gewoon kunnen doorrijden.’’

GemeenteBelang Westland heeft begin mei schriftelijke vragen gesteld over de situatie en wacht nog op antwoord.

Theo Burger in ‘s-Gravenzande noemt de situatie op de Woutersweg dramatisch. Sinds de rotonde op de dijk rijdt er veel meer (vracht-) verkeer. In combinatie met massa’s fietsers waaronder schoolgaande kinderen, levert dat enge situaties op zegt hij. Een fietstunnel in de Maasdijk zou volgens hem en andere omwonenden een oplossing bieden. “En verder snap ik niet hoe het vrachtverkeer zo massaal deze afslag neemt. Misschien staan de nieuwe wegen bij Heenweg nog niet in de navigatiesystemen,’’ gist hij. Westland Verstandig wacht nog op antwoord op schriftelijke vragen die zij hierover heeft gesteld.