Meedenkcafé: Westlandse dorpen willen vergroenen

Nieuws
Afbeelding
(Foto: )

Ter Heijde moet vergroenen, weer openbaar vervoer krijgen en een klein kustdorp van laagbouw blijven. Dat vinden de bezoekers van het ‘Meedenkcafé’ dat de gemeente Westland maandag in Ter Heijde heeft gehouden. In andere plaatsen waar de bijeenkomst al is geweest, willen bewoners ook meer groen binnen de dorpskern.

door Evelyne Lammerding

Hoewel Ter Heijde met duinen aan de ene kant en groene dijken aan de andere kant ligt ingeklemd tussen het groen, missen de bewoners groen in de straten van het dorp. Groen om in het dorp naar te kijken, groen ter bevordering van de natuur, groen voor kleine kinderen om in te spelen. Dat is het groen dat de Heijenaren missen.

Groene daken

“Van mij mogen ze woningen wel van groene daken voorzien,’’ zegt dorpsbewoonster Suzanne Akkerhuis (44) in het wijkcentrum aan het Willem III-plein. Vijf jaar geleden is Akkerhuis in Ter Heijde komen wonen. De nieuwe Heijdse voelt zich helemaal op haar plek, kent vrijwel iedereen en ziet het dorp niet graag veranderen. Behalve dan dat groen. “Dat dempt ook het straatgeluid op het plein.’’

Groen is een van de onderwerpen die de gemeente aansnijdt om uit te vinden hoe de Heijenaren het leven in hun dorp ervaren. Andere zaken waarover bewoners zich kunnen uitspreken zijn wonen, verkeer en klimaat.

Hun inbreng wordt verwerkt in de omgevingsvisie die de gemeente maakt voor de verschillende plaatsen. De gemeente is verplicht een omgevingsvisie op te stellen voor de Omgevingswet. Daarin worden veel verschillende wetten gebundeld. De bedoeling is dat veranderingen vanaf 2021 eenvoudiger kunnen worden ingevoerd.

Vergrijzing

In het Heijdse buurtcentrum staan ambtenaren bij vier tafels klaar om uitleg te geven over wonen, verkeer en energie. Zo hoort Akkerhuis bijvoorbeeld dat het niet zo eenvoudig is om meer woningen in Ter Heijde taboe te verklaren, zoals de bezoekers blijken te willen.

“Waar moeten de Heijdse ouderen straks dan wonen? Een op de vier Westlanders is over tien jaar 65-plus. Voor Ter Heijde met zeshonderd inwoners zou dat betekenen dat er honderdvijftig 65-plussers bij zijn gekomen. Veel 65-plussers zeggen hun eengezinswoning wel te willen verlaten. Maar als voor hen niet wordt bijgebouwd, moeten zij het dorp uit,’’ legt de ambtenaar het dilemma voor.

Het zet Akkerhuis aan het denken, maar enthousiast over hoogbouw is ze niet. Ze kwam juist voor het authentieke karakter van het kustdorp naar Ter Heijde toe. “Op de woningen in het hofje kan een extra laag worden gebouwd,’’ oppert zij. Maar volgens de ambtenaar is dat lang niet genoeg om de grijze golf van straks op te vangen.

OV

Alle bezoekers geven aan dat het OV beneden alle peil is. Ter Heijde kent geen openbaar vervoer meer. “Een Randstadrailverbinding of een bus die vanuit Den Haag langs Ter Heijde naar Rotterdam loopt zou ideaal zijn,’’ zegt Celia la Pougne (65).

Sandra Schijf (41) brengt de verkeersveiligheid te berde. “Wielrenners rijden griezelig hard over de fietspaden. Op punten waar kinderen oversteken is dat gevaarlijk.’’ Met wat aanpassingen aan het fietspad kan de vaart er gemakkelijk uit worden gehaald, legt ze uit.

Serie

De bijeenkomst in Ter Heijde maakt deel uit van een serie Meedenkcafés. Het eerste Meedenkcafé werd 15 oktober gehouden in Naaldwijk. Bewoners in Monster, ‘s-Gravenzande en De Lier zijn ook gehoord. De meeste samenkomsten hebben tussen de twintig en dertig belangstellenden getrokken.

De reacties lopen per woonplaats uiteen, laat een gemeentewoordvoerder weten. Meer vergroening en een beter doorstroming op de huizenmarkt zijn gemeenschappelijke wensen in Naaldwijk. ‘s-Gravenzande, Monster en De Lier. In Ter Heijde blijkt dat niet anders te zijn.

Onderwerpen waar bewoners tegenstrijdig over denken, worden door het college bekeken. Dat baseert een besluit vervolgens op basis van de inbreng, analyses en de Milieu Effect Rapportage (MER). Deze week zijn er nog bijeenkomsten in Honselersdijk, Kwintsheul en Maasdijk op respectievelijk 21, 25 en 28 november.