Ingezonden bericht: Succesvol ondernemen begint bij ‘doen’

Nieuws
Afbeelding
(Foto: )

Stel dat je in het Westland een eigen zaak wilt starten, maar wereldwijde ambities hebt. Een handleiding om succesvol ondernemer te worden, heb je wel eens voorbij zien komen. Er worden tips en tricks aangereikt, maar het echte werk bevindt zich voornamelijk achter de schermen. Een ondernemer moet vooral ‘doen’. Hoé hij of zij dat doet? We zetten de basis op een rij.

Ondernemers die echt willen, spreken zich uit. Een van de dingen die succesvolle ondernemers communiceren is dat ze alles van een bepaald product afweten of alles over een zekere dienst. Ze zijn expert. Dat laten ze niet alleen zien, dat schreeuwen ze van de daken. In iedere uiting. Met andere woorden; wil je een succesvol ondernemer zijn dan is de eerste stap iedereen te vertellen dat je de beste bent en er het meeste van weet.

Hoe je dat tot uiting brengt, moet een beetje bij je passen. Regelmatig of misschien wel heel regelmatig posten op social media. Je bent constant in beeld met tekst (schrijf artikelen, post op social media je handel en wandel) en beeld. Bijvoorbeeld met je laptop rugzak over je schouder, met je laptop opengeklapt aan een tafeltje in een leuk caféetje, onderweg, in gesprek et cetera. Iedereen moet denken: die is lekker bezig.

Mensen willen jouw boek

Een eigen boek wil ook helpen. Immers; experts schrijven boeken. Of laten deze schrijven. Dat laatste komt het meest vaak voor. Een verhaal over je loopbaan, hoe het zover gekomen is en vooral: stop er een training in. Hoe eenvoudig ook, een training is een teken dat jij de kennis in huis hebt. Voor je het weet lopen er heel veel mensen richting kantoor met jouw boek in hun Calvin Klein tas.

Schrijf ook regelmatig artikelen over jouw kennis en kunde. Of je start een rubriek, geef tips, laat mensen virtueel met je meelopen. Als je er maar bent. En laat ook weten wie jij hoog hebt zitten. Van wie heb jij het geleerd? Mogelijk is dat een nog grotere autoriteit. Dat spreekt tot de verbeelding. Aan de hand van al deze uitingen gaan mensen je in de gaten houden, je volgen, je noemen in hun eigen berichtgeving.

Bereik de mensen met een blog of e-magazine

Zorg ervoor dat je duidelijk bent. Als je Micmacbags verkoopt, moet je ervoor zorgen dat mensen beseffen dat ze een tas nodig hebben. Vooral díe tas. Dat deze tas belangrijk is. Dat in de tas die jij aanbiedt wél die nieuwste laptop past. Jij biedt de oplossing voor het probleem dat mensen hebben. Leg dat zo goed mogelijk uit.