Rob Jansen: ‘Kappers moeten juist nu creatief ondernemen’

Nieuws
"Rob Jansen met zijn team: \"Het is nu tijd om creatief te ondernemen.\"" (Foto: "Rolf van Koppen Fotografie")

Ruim een maand geleden, op 3 maart, mochten de kapsalons weer open. Het leverde een stormloop op; iedereen wilde dolgraag van zijn coronacoupe af. Inmiddels is het weer wat rustiger in de salons. Maar juist nu moeten de kappers niet op hun lauweren rusten, waarschuwt Rob Jansen van de gelijknamige kapsalon in Naaldwijk.

“Wij hebben in de eerste weken van maart ook ‘s avonds en in het weekend staan knippen om alle klanten te kunnen helpen, maar we merken dat de eerste vloedgolf nu voorbij is”, vertel Rob Jansen. Hij opende 38 jaar geleden Rob Jansen Haarverzorging aan de Herenstraat 4 in Naaldwijk en zit zelf al langer in het vak. Volgens hem is creativiteit de belangrijkste eigenschap voor een kapper. Voor het creëren van de mooiste kapsels natuurlijk, maar nu ook voor het ondernemen an sich. Vooral die creativiteit wordt nu op de proef gesteld. “Je kunt wel achteroverleunen en wachten tot er een nieuwe golf klanten komt, maar daarmee ga je het niet redden. Het afgelopen jaar zijn we in totaal vijf maanden dicht geweest, waaronder de o zo belangrijke weken voor Kerstmis. We hebben echt flinke klappen gekregen en het water staat de branche nog steeds tot aan de lippen.”

Actie

Daarom is het tijd om creatief te ondernemen. Met meer dan veertig jaar ervaring en een prijzenkast vol, is Rob op het lijf geschreven. “We hebben op dit moment een actie met highlights voor de helft van de prijs, maar het meest succesvol is de ‘vijf keer kopen, zes keer binnenlopen’-actie. Daarbij kopen onze klanten een soort van tegoed voor zes afspraken, waarvan ze er maar vijf hoeven te betalen. Het gaat zowel om knippen als verven, dus je kunt zomaar 100 euro korting krijgen op die manier.”

De actie, verzonnen tijdens een slapeloze nacht, is succesvol. Steeds meer klanten kopen de ‘strippenkaart’. “Daar zijn we heel blij mee”, gaat Rob verder. “Allereerst natuurlijk omdat het omzet oplevert waardoor we verder kunnen als bedrijf en met ons team. We hebben vijf kappers bij ons werken, waarvan sommigen al meer dan dertig jaar. Zij gaan voor ons door het vuur, en andersom. Ik moet er niet aan denken dat we de tent dicht moeten gooien.”

Daarnaast betekent de enthousiaste respons op de actie ook dat men vertrouwen heeft in het bedrijf van Rob Jansen. “Zeker weten. Vooral binnen onze vaste klantenkring, en die is na bijna 40 jaar heel groot, speelt de gunfactor een rol. Ze vroegen of de afgelopen maanden vaak of het allemaal vol te houden en ze willen ons graag steunen. Via deze actie kan dat. Het mes snijdt aan twee kanten; wij kunnen blijven knippen en verven en onze klanten zien er de komende maanden weer piekfijn uit”, besluit Rob.

Zie voor meer informatie www.facebook.com/RobJansenHaarverzorging.